Friday 16 January 2015

Catatan Usaha Pembudayaan ICT


Catatan Usaha Pembudayaan ICT oleh Tuan Pengetua di SMK Tanjong Sepat Tahun 2015 
[Catatan peribadi penulis sebagai GPICT di SMK Tanjong Sepat]


1. 12 November 2014 :
Mewujudkan group rasmi sekolah menggunakan aplikasi Telegram. SMKTS'S Official Group yang berfungsi sebagai medium komunikasi utama semua pentadbir dan guru-guru SMK Tanjong Sepat.
(Tindakan : GPICT sebagai Admin group)

2. 12 November 2014 :
Mewujudkan senarai contact PPP dan AKP dalam emel rasmi sekolah dengan menggunakan emel yes.my. Semua surat-menyurat rasmi yang diterima daripada emel rasmi sekolah akan terus difowardkan kepada pegawai meja terlibat dengan menggunakan emel yes.my masing-masing. (Tindakan : GPICT dan Admin VLE Frog). Menggalakkan log in guru-guru ke VLE Frog masing-masing.

3. 25 Disember 2014 :
Meluluskan penerbitan E-Book Pengurusan & Takwim 2015 secara digital dan dimuatnaik ke VLE Frog Sekolah. Menghadkan penerbitan Manual Pengurusan & Takwim 2015 sebanyak 20 buah sahaja. Langkah proaktif mengurangkan penggunaan kertas sekaligus menjimatkan kos. Meningkatkan hit masuk ke Frog VLE. (Tindakan : Admin VLE Frog)

4. Mencetuskan idea program 'Leaps@TgS' yang mengambil inspirasi konferen Leaps of Knowledge anjuran Frogasia pada November 2014. Memberikan paradigma baharu kepada semua guru yang hadir pada program tersebut pada 29 Disember 2014.http://smktanjongsepat.blogspot.com/2015/01/leapstgs.html

5. Memperkenalkan budaya kerja bersistematik dan berstruktur melalui perbincangan-perbincangan jawatankuasa kecil yang dinamakan 'TaskForce Group'. Alat utama perhubungan berkesan ialah melalui penggunaan Telegram.

6. Mengaplikasikan ICT dalam semua aspek pentadbiran dan urusan sekolah. Contoh: Menyediakan sendiri bahan-bahan power point untuk semua pembentangan.

7. Januari 2015 :
Memperkenalkan penggunaan LCD TV sebagai paparan sebagai kiosk maklumat di sekolah. Sebagai permulaan, sebuah LCD TV  telah berfungsi di pejabat sekolah sebagai saluran paparan maklumat sekolah. Bahan-bahan maklumat ini disediakan sendiri oleh Tuan Pengetua.

8. Januari 2015 :
Menyokong usaha untuk memperkenalkan penggunaan kad staf SMKTS. Kad Staf ini mengandungi maklumat penting staf seperti alamat url frog sekolah, Yes ID, emel sekolah selain daripada maklumat asas guru.

9. Januari 2015 :
Sangat komited untuk memastikan capaian Internet di sekitar sekolah sentiasa baik. Langkah diambil untuk menggunakan semula kemudahan switch fiber optic sedia ada untuk menambah rangkaian tanpa wayar di seluruh kawasan sekolah.

10. ---akan dikemaskini dari semasa ke semasa---



3 comments: